راهکارهایی برای مدیریت امور مالی

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

برای بالا بردن سطح دانش، کنترل امور و داشتن امنیت مالی، هیچ زمانی  دیر نیست. هر فرد با داشتن سواد مالی می تواند درآمدی بیشتر به دست آورد ، کمتر خرج کند و نیازهای خود را تهیه کند . برای افزایش دانش مالی در هر سنی ،به این نکته ها توجه کنید:
1-با وضعیت مالی خانوده خود کاملا آشنا شوید.
 از میزان پولی که صرف خانواده خود و دیگران می کنید آگاه شوید.
راهکارهایی برای آشنا شدن با امور مالی خانواده :

  • -حساب بانکی خود را بررسی کنید: از میزان پس انداز تان دربانک به غیر از خرج های ماهانه و پول نقدی که ماهانه از بانک می گیرید آگاه باشید و آن هارا یادداشت کنید.
  • -حساب های ماهانه خود را بررسی کنید: باید بدانید که هر ماه به چه کسانی و با چه میزان و برای چه منظور پول واریز می کنید.
  • -کارت های اعتباری خود را بررسی کنید: از مبالغی که هر ماه به کارت خود واریز می کنید و همچنین از مانده کارتتان مطلع باشید.نحوه ی استفاده از کارت های اعتباری خود را نیزیاد بگیرید.
  • -وام های دریافتی خود را بررسی کنید: از میزان بدهی خود مطلع شوید و بدانید که اگر به طور منظم و بدون تاخیر در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت کنید تا تسویه کامل بدهی تان چه مدت باقی مانده است .
  • -حساب مربوط به سرمایه گذاری خود را بررسی وجایی که پولتان را سرمایه گذاری کرده اید مشخص و میزان سرمایه ای که هر سال به دست می آورید مشخص کنید.

2-هدف مالی برای خودتان تنظیم کنید.
وقتی هدفمند پیش بروید، در امور مالی راحت تر تصمیم گیری می کنید. برای بازسازی منزل خود ، خرید یک وسیله نقلیه ی جدید، تعویض مدل تلویزیون تان و یا هر تصمیم دیگری ، از میزان پس انداز تان با خبر باشید.

3-بودجه خود را افزایش دهید و آن را حفظ کنید
زمانی که شما از نقدینگی خود و میزانی که در آینده قصد خرج کردن آن را دارید مطلع باشید،باید هدف مالی تان را مشخص کنید تا متوجه شوید که نیاز به افزایش بودجه دارید که بتوانید با آرامش بیشتری به سمت هدفتان حرکت کنیدیا خیر.
برای افزایش بودجه راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:

  • - هزینه های ماهانه خود را برای مدتی محدود یادداشت کنید: این هزینه ها شامل مواد غذایی، سوخت ، پوشاک ، هزینه صرف ناهار و شام در بیرون منزل،هزینه های مدرسه ، خشکشویی و غیره هستند.یادداشت این گونه هزینه ها در نحوه ی صرف پولتان به شما کمک می کند. با مرور هزینه هایی که یادداشت کرده اید با برنامه ریزی درست  هزینه های غیرضروری را کاهش و یا حذف کنید.
  • -در صورت لزوم درمیزان بودجه خود تجدید نظرکنید:زمانیکه صورت حساب های ماهانه شما تغییرکرده و یا حذف می شوند هدف های مالی شما نیز تغییر می کنند. یا زمانی که درآمد شما کاهش و یا افزایش می یابد تغییر در مدیریت بودجه ضرورت دارد.

4-در مورد امور مالی صادقانه گفتگو کنید.
معمولا"یکی از زوج ها مسئول دخل و خرج خانواده است. اما زن و مرد هر دو باید از شرایط مالی خانواده با خبر باشند و در تصمیمات بزرگ مالی با هم فکری یکدیگر به موفقیت دست یابند.

5- تفاوت بین بدهی بد و بدهی خوب
 بدهی ها شرایط برابرای ندارند. مثال هایی از بدهی خوب و بدهی بد در ادامه مطلب آمده است:
-آن دسته ازبدهی هایی که ارزشمندند و درآمد های شما را افزایش می دهند بدهی های خوب نامیده می شوند. متداول ترین نمونه از بدهی های خوب ،وام های مسکن است. به این صورت که ارزش مسکن با کاهش بدهی بالا می رود.وام های تحصیلی نمونه های دیگر از بدهی های خوب به شمار می روند ،چون ترفیع رتبه تحصیلی شما را به همراه خواهند داشت.
در عین حال بدهی ای که با گذشت زمان ، ارزش آن کم می شودجزء بدهی های بد نام گرفته اند . متداولترین بدهی های بد در بین مصرف کنندگان، کارت های اعتباری اند . موجودی این کارت ها با خرید نیازمندی هایمان  ، کاهش می یابد.. وام ماشین نمونه دیگری از بدهی بد است ، چون ارزش ماشین با سرعت بیشتری نسبت به اصل وام کاهش می یابد.

6- در صورت لزوم به آموزش مباحث مالی اقدام کنید.
 برای افزایش سطح دانش مالی خود، راه هایی پیشنهاد می شود .می توانید با موسسه هایی که که با استفاده از مقالات، فعالیت های خاص و برگزاری کلاس هایی در این زمینه ، به شما یاری می رسانند همکاری کنید.همچنین برای بهره مندی از اطلاعات مالی از بانک ها یا مؤسسات اعتباری هم می توانید استفاده کنید.همچنین با حضور در کلاسهایی آموزشی در موسسات مربوطه ،اینگونه آموزشها را فرا بگیرید .