خرید یا اجاره ملک؟ کدام یک بهتر است؟

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

کدام بهتر است؟ 
پاسخ به این سوال خیلی سر راست نیست و به شرایط شخصی و هم چنین شرایط فعلی بازار برمی گردد و همیشه موضوعی است که به شدت مورد بحث قرار می گیرد. اساساً از مواردی است که خیلی به شرایط شخصی فرد بستگی دارد. همچنین تمام این ها بستگی به نرخ بانکی و فعلی بازار هم دارد چون وام مسکن و پرداخت هایی که بایستی برای وام های مسکن صورت بگیرد به نوعی به نرخ بانکی وابسته است. هم چنین بسیاری از مردم دریافت سود بانکی را به خرید خانه و دریافت اجاره از آن ترجیح می دهند. 
هرچند که تحقیقات اخیر نشان می دهد همیشه خریداران نسبت به کسانی که اجاره را ترجیح می دهند برنده ترند . اگرچه هر فرد با توجه به شرایط مالی و شخصی خود بهتر می تواند تخمین بزند که کدام برایش سودآوری بالاتری دارد، خرید ملک یا اجاره آن.  در این مطلب دلایلی برای کسانی که به دنبال خرید یا اجاره هستند آورده شده است.

 
خرید
1. شما در حال سرمایه گذاری بر روی آینده خود هستید.
در صورتیکه شما ملکی خریده اید و یا در حال بازپرداخت وام آن هستید، در حال سرمایه گذاری بر روی آینده خود و ایجاد یک دارایی با ارزش هستید. پرداخت های ماهیانه شما به جیب مالک نمی رود و برای شما " پول مرده " ایجاد نمی کند بلکه ارزش ملکی که خریده اید روز به روز زیادتر می شود و در واقع پول روی پول شما می رود.
 
2. آزادی
در صورتیکه خانه از خود شما باشد و شما مالک خانه خود باشید مختارید که هرکاری دوست دارید انجام دهید( در چارچوب مقرراتی که خودتان برنامه ریزی کرده اید ) شما می توانید با خانواده خود در آن زندگی کنید، آن را اجاره دهید و یا حتی معاوضه کنید . همچنین شما می توانید تمامی مشکلاتی که در ملک شما ممکن است وجود داشته باشد را کنترل کنید و نیازی نیست که با صاحب ملک یا آژانس املاک برخوردی داشته باشید.
 
3. نظم و انضباط و تجربه
فرآیند خرید خانه و یا هر ملکی می تواند فرآیندی دلهره آور باشد اما هنگامیکه شما یک بار این مرحله را طی کنید و آن را انجام دهید، تمام خریدهای آتی شبیه به همین فرآیند نخست خواهد بود. در صورتیکه اولین خرید ملکی است که در حال انجام آن هستید، راه بسیار خوبی برای شروع برنامه ریزی آینده مالی شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد تا تجربه ای برای سرمایه گذاری در این حوزه به دست آورید.
 
4. جامعه
یکی از فواید خرید ملک این است که شما در مالکیت جامعه خود، هرچند کم، سهیم خواهید شد . جامعه ای که در حال ساخت مدرسه، دانشگاه، مراکز خرید و... است و تمام تلاش خود را می کند که همه در کنار هم زندگی دوستانه و طولانی مدت و با لذتی داشته باشند و سعی می کند از همه پشتیبانی کند.
 
اجاره
1. انعطاف پذیری
اجاره به شما اجازه می دهد هر جایی که دوست دارید زندگی کنید. در بیش تر موارد شما می توانید قرارداد را بعد از شش ماه فسخ کنید و به شما امکان این را می دهد که به یک مکان جدید نقل مکان کنید و یا حتی مکان جدیدی را قبل از خرید ، برای مدت کوتاهی تجربه و امتحان کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
 
2. رها از انواع مسئولیت های مالی
به عنوان یک مستاجر بسیاری از مسئولیت های مالی ملکی که در آن نشسته اید از شما سلب می شود. همچنین شما می توانید حتی رهن کامل کنید و نیازی به پرداخت اجاره ماهیانه نداشته باشید. هم چنین بسیاری از مسئولیت های مالی از قبیل بازپرداخت وام مسکن و ... که مالکان با آن مواجهند را نخواهید داشت.
 
3. رها از تعمیر و نگه داری
بسیاری از هزینه های مشکلات تعمیری ملکی که شما در آن به عنوان مستاجر نشسته اید بر عهده صاحب ملک خواهد بود و شما نقشی در تعمیر و بازسازی آن نخواهید داشت.